teisipäev, 7. mai 2013

Härgla (Härküla) rännak 05.05.2013

Kits pere mul kiiva, Tegi mulle heina.
Ja mina heina lehmale, Lehm mulle piima,
Ja mina piima põrssale, Ja porsas mulle külge.
Mina külge ämmale, Ja ämm mulle kakku.
Ja mina kaku sepale, Ja sepp mulle kiine.
Mina kiine haavale, Ja haav mulle lehte.
Mina lehte lammbale, Lammas mulle villa.
Mina villa Vidrikule, Ja Vidrik mulle kuube.
Mina jälle kuube kuningale, Kuningas mulle kuld kübara.
 
katkend kohalikust rahvalaulust "Kits karja":EÜS XI 681 (217) < Juuru khk., Ingliste v. - R. Kõhelik & E. Viidakas < Mart Sults, 70 a. (1914
 
 
näljane tammeelajas (Tammekala) Raudsepamäe keskkohast. oli tõesti teine meenutamas natuke nagu mingit suurt kala avatud suuga

Peapööritaja tamm päikesekiirte embuses. Annimäe kirdenurk

...ja terve Raudsepamägi oli otsast otsani, äärest ääreni ja servast servani kaetud imekaunite võtmekeeltega (pulmonaria officinalis). väärib märkimist ka see tõik, et neile olid seal kõikjal seltsiks vanad head keltsalilled. ja üheskoos moodustasidki nad maapinnale peaaegu et läbimatu taevasinise vaipkatte

esteetiline ilu Raudsepamäe moodi - pilkupüüdvad võtmekeeled ja nende taga Raudsepamäe sümbol- Tammekala oma suure avatud suuga

vaade Annimäe kirde-põhjanurga poole Raudsepamäe poolt tulles. Annimäe nimest võib välja lugeda seda, et siinses paigas on kunagi ohverdamas käidud, siia oma ande jäetud. oletatavasti asus siin kunagi hiis ja võimalik, et siin oli ka mingi kivi või muu konkreetsem paik, kuhu ohvriande jäeti. üldlevinud info kohaselt on Annimäe nimelised kohad teistes Maarjamaa otstes enamasti kõik hiipaigad olnud. pean möönma, et selles paigas on midagi sellist, mis tõmbab mind siia magnetina tagasi. see on mingi salapärane side... ka võib öelda, et siin võib kogeda eriti filtreeritut ja puhast rahulikkuse tunnet. kui käisin sellel soosaarel sel talvel, Aasamäe rännakul (13.01.2013), juba siis olin kindel, et siia tahaksin tagasi, see koht paelus oma salapärase pühalikkusega. tookord ma veel ei teadnud, et selle soosaare nimi on Annimägi. Aasamäe rännakusse tehtud parandused Annimäe kohta on hilisemad. lisaks Annimäele on ka seal kõrval asuv Raudsepamägi üsna pühaliku atmosfääriga, eriti selle lõunanurk, mida katmas u.100- 150 aastane tammik

veel üks unustamatu pilk Peapööritaja tammele. Annimäe kirdenurk

põldosi (equisetum arvense) Atla jõeäärsel

Juuru (Härküla) raba. vaade sellele edelast, Annimäe lähedusest

Lambasmäe puisniiduilmeline lõunaserv, esiplaanil väärikas tõrupuu ja veidi maad temast tagapool (vasakul) vana haab. ühesõnaga, üks idülliline paik, kus aeg korraks maha võtta

võtmekeelte (pulmonaria officinalis) kimp Raudsepamäe keskosast. pean tõdema, et oli üsna õndsalik tunne liikuda sellel põlismetsaga kaetud soosaarel väikeste sammudega edasi nende võtmekeelte ja keltsalillede vahel

Raudsepamäe Tammekala lähedalt (kagu poolt) vaadatuna. järgnevad kaks kuva on siin ära toodud selleks, et need hetked elama panna... et tekiks mulje (vähemalt peaks tekkima) justnagu kala ise pööraks oma pead vaataja suunas ja tahaks ta alla neelata... no hea küll, mitte nüüd nii hirmsalt kohe, aga ütleme siis nii, et ta tahaks vaatajat natuke oma metsikusega sõbralikult õrritada (Tammekala metsakius)

ja ühtäkki ta elavnes... pööras oma pead sinu (minu, meie) suunas ja...

... ja... hingas sulle oma sooja tammeõhku otsaette ja krae vahele...

kevadhall tagasivaade (vaade sellele loodest) unustamatu looduselamuse pakkunud Raudsepamäele

veel üks saladuslik silmapaar Raudsepamäe Tammekala peal

Lambasmäe tammepuu videvikueelses valgusekumas

juba Aasamäe rännakust (13.01.13) tuttav Puusahööritaja tamm tervitamas rännulisi Annimäe edelanurgast

Raudsepamäelt tagasitulevad rännulised. kaugele ette jõudnud Kivilemb on vahepeal väikese vahepeatuse teinud, et tagantpoolt tulijad (Sulelemb (ees) ja Härghein (taga)) saaksid talle järgi jõuda

Annimäe must pässik (inonotus obliquus) hakkab vist kohe ürgkarjatust sooritama... või või... vahest hoopis on ta seda parajasti just sooritamas, näiteks mingitel muudel meile teadamata sagedustel, kust meie tema soorituse kõlalist etteastet ei oska paraku veel kuulda

veel üks kevadsoe pilk Peapööritaja tammele

Sulelembese ohvriand Annimäe kirdenurgas, Langeva Haavapuu all

Kivilembese (vasakul olev vorstitükk) ja Härgheina (paremal olevad mandlipähklid) ohvriand Annimäe kirdenurgas, Langeva Haavapuu all

Soolembese ohvriand Annimäe kirde-idanurgas, Peapööritaja tamme all

ürgmets Annimäe edelaosas

üks paljudest tammepuudest Raudsepamäe lõunanurgast. siinne tammik oli õige pilkupüüdev, meenutades väga nagu mingit vana hiiepaika. ja vahest ehk ongi siin millegi sellisega tegemist. siin kasvas üksteise lähestikku umbes 7-8 arhailiste kõverokstega varustatud ja rohekollaka samblaga kaetud tõrupuud, millede vanus võis kõikuda u. 100-150 aasta vahel

mätlik soomaastik Annimäe ja Lambasmäe vahel

... ja hetkeks on end unustanud vanaldase kõivu tüvejooksu imetlema Sulelemb. Raudsepamäe kagunurk

x

x

x

pikliku kujuline must pässik (inonotus obliquus) Atla jõeäärselt

üks vähestest kividest Annimäe edelanurgast. oma iseäralike vagude ja kortsudega oli ta omamoodi eriline ka veel

mingi kevadine taim, mille tuvastamine käib hetkel üle jõu. Atla jõeäärne Annimäe lähistel

hiiglasuur kasepahk Atla jõe äärest

ja tõesti ma ütlen, palju tähelepanu sai sel päeval endale Peapööritaja tamm. temast räägiti, tema peale heideti imetlevaid pilke ning kõige tipuks - siia alla istusid väsinud rännulised koguni mõneks ajaks oma jalgu puhkama

legendaarne Langev Haab Annimäe kirdenurgast. siia alla laotasidki vaprad rännulised Sulelelmb, Kivilemb ja Härghein oma metsaannid

mis taim see küll on? doktor Härghein oletas, et see on kalmus. Atla jõe kaldaäärne

kevadine Atla jõgi Annimäe lähistel

sihvakad pärnapuud Annimäe edelanurgast

üks vähestest kividest Raudsepamäe kagunurgast

rännulised Annimäe ja Raudsepamäe vahelises hüpnotiseerivas rabametsas. kõige ees on astumas Sulelemb

pärnade ladvajooksud. Annimäe lõunanurk

vaade Kolmeküüni nurme loodenurgale. rännaku algus

tammepaar Raudsepamäe idaservast

Härgla (Härküla) rännak:
Osalejad: Sulelemb, Kivilemb, Härghein, Soolemb
Distantsi pikkus: 5,5 km
Asukoht: Härgla, Juuru (Härküla) raba, Mahtra LKA, Juuru vald, Raplamaa

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar